Aρχική | Βοήθεια FAQ | Newsletter | Επικοινωνία
Αρχική / Υδραυλικά-Αποχέτευση / ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ /

Ελεύθερη Αναζήτηση:

Ενδιαφέρομαι για:

Συμβατικοί βόθροι

/Images/Articles/Άδειασμα_βόθρου.jpg

Η άναρχη και χωρίς σχέδιο επέκταση του πληθυσμού των μεγάλων, κυρίως, αστικών κέντρων έχει οδηγήσει στο αποτέλεσμα πολλοί από τους οικισμούς που δημιουργούνται να στερούνται βασικών και στοιχειωδών υποδομών, απαραίτητων στην πραγματικότητα για την υγιεινή και άνετη διαβίωση των ανθρώπων σε αυτούς. Έτσι λοιπόν, συναντάμε πάρα πολλές περιοχές χωρίς δίκτυο αποχέτευσης, με τους κατοίκους τους να αναγκάζονται να καταφεύγουν σε διαφορετικές, δαπανηρές, και κάποιες φορές επιβλαβείς για το περιβάλλον λύσεις.

Η πρώτη λύση που μπορεί κανείς να σκεφτεί είναι να αποθηκεύσει τα λύματα του σε μια δεξαμενή και, όποτε αυτή γεμίζει, ειδικό βυτιοφόρο όχημα να αδειάζει τα λύματα και να τα μεταφέρει σε κατάλληλους χώρους προς επεξεργασία. Ο κλασσικός, δηλαδή, στεγανός βόθρος. Σύμφωνα με τη νομοθεσία ο στεγανός βόθρος πρέπει να απέχει τουλάχιστον 15 μέτρα από οποιαδήποτε πηγή νερού και τουλάχιστον ένα μέτρο από τα όρια του οικοπέδου αλλά και από τα θεμέλια του σπιτιού. Αυτά απαιτούνται διότι, αν και στεγανός, σε περίπτωση αστοχίας και διαρροής του να μην επηρεαστεί ούτε ο υδροφόρος ορίζοντας, ούτε τα γειτονικά οικόπεδα, και φυσικά ούτε η στατικότητα του κτιρίου μας. Για τον όγκο του, υπολογίζουμε γύρω στα 100 λίτρα ανά άτομο την ημέρα. Όσο πιο μεγάλος είναι λοιπόν, τόσο πιο αργά θα αναγκαζόμαστε να τον αδειάζουμε. Το μέγεθος του όμως συνήθως μας το περιορίζουν οι κανονισμοί της νομοθεσίας, εκτός από τις περιπτώσεις των πολύ μεγάλων οικοπέδων. Θεωρείται η καλύτερη λύση για το περιβάλλον, με το σημαντικό όμως μειονέκτημα, και πρακτικό και οικονομικό, ότι ανά τακτά χρονικά διαστήματα απαιτείται άδειασμα του.

Ακριβώς αυτό το μειονέκτημα γέννησε μια διαφορετική ιδέα. Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο όγκο των λυμάτων αποτελούν τα υγρά και όχι τα στερεά απόβλητα, θεωρήθηκε ότι μπορούμε να επιτρέψουμε στο υπέδαφος να απορροφήσει αυτά τα υγρά και να συγκεντρώσουμε μόνο τα στερεά. Αυτό επιτυγχάνεται αφήνοντας ακάλυπτο το κάτω μέρος του βόθρου, επιτρέποντας στην πραγματικότητα στα υγρά λύματα να διαφύγουν μέσω αυτού. Αυτός είναι ο λεγόμενος απορροφητικός βόθρος. Ως ιδέα μπορεί να ακούγεται πιο βολική στους ιδιοκτήτες, το γεγονός όμως ότι τα λύματα αποβάλλονται στο υπέδαφος ανάγκασε την πολιτεία να θεσπίσει αυστηρότερους κανόνες για τις περιπτώσεις αυτές. Έτσι, πρωτίστως, πριν από κάθε απορροφητικό βόθρο πρέπει να προηγείται σηπτική δεξαμενή, ένας χώρος δηλαδή όπου τα λύματα θα εισέρχονται, θα ρέουν αργά επιτρέποντας στα βαρύτερα να κατακάτσουν, ενώ από την άλλη πλευρά θα εξέρχονται τα υγρά και θα καταλήγουν στον απορροφητικό βόθρο. Επιπλέον πρέπει να απέχουν τουλάχιστον 15 μέτρα από υδραγωγεία, 30 μέτρα από πηγές νερού και τη θάλασσα, και δύο μέτρα από τα άκρα του οικοπέδου και από τα θεμέλια του κτιρίου. Ως βασικό πλεονέκτημα αναφέρεται το γεγονός ότι απαιτούν άδειασμα ανά πολύ μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Βέβαια θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάποια στιγμή το υπέδαφος του απορροφητικού βόθρου θα κορεστεί, θα μειωθεί η απορροφητικότητα του και άρα θα απαιτεί πολύ συχνότερο άδειασμα.

Πάντως , ακόμα και στις περιπτώσεις που η νομοθεσία επιτρέπει την κατασκευή ενός απορροφητικού βόθρου, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το πιθανότερο είναι πως, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, θα καταλήξουν στον υδροφόρο ορίζοντα. Από εκεί και πέρα δημιουργούν υπετροφισμό κάποιων ειδών στο μέρος όπου θα καταλήξουν, διαταράσσουν την τροφική αλυσίδα και οδηγούν τα οικοσυστήματα σε κατάρρευση. Άρα λοιπόν, ακόμα και αν δεν καταλήξουν στο ποτήρι μας, δε σημαίνει ότι δε θα δημιουργήσουν προβλήματα στο περιβάλλον. Και θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους τους ανθρώπους ότι δεν είμαστε το μόνο είδος πάνω στον πλανήτη, και ότι κάθε αλλαγή στα οικοσυστήματα όσο μακρινή και αδιάφορη να μας ακούγεται, μακροπρόθεσμα θα χτυπήσει και τη δική μας πόρτα. Καθώς όλος ο πλανήτης αποτελεί ένα μεγάλο οικοσύστημα, κάθε μεταβολή, σαν ντόμινο, μπορεί να πλήξει τελικά τους πάντες.

Βιολογικοί βόθροι

 


Γιώργος Πλατής
Μηχανολόγος