Aρχική | Βοήθεια FAQ | Newsletter | Επικοινωνία
Αρχική / Ασανσέρ-Σκάλες / ΑΣΑΝΣΕΡ /

Ελεύθερη Αναζήτηση:

Ενδιαφέρομαι για:

Up and down

/Images/Articles/Ανελκυστηρας_1.jpg
/Images/Articles/Ανελκυστηρας_2.jpg
/Images/Articles/Ανελκυστηρας_3.jpg
/Images/Articles/Ανελκυστηρας_4.jpg
/Images/Articles/Ανελκυστηρας_5.jpg
/Images/Articles/Ανελκυστηρας_6.jpg
/Images/Articles/Ανελκυστηρας_8.jpg

Ascenseur, elevator ή ανελκυστήρας; Όπως κι αν το πει κανείς, όλοι αναγνωρίζουμε σ’ αυτό ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ένα μέσο που μας οδηγεί εκεί που τα πόδια μας αρνούνται να μας πάνε, ένα μέσο που μας πάει... ψηλά!

Ιστορικά, ο Αρχιμήδης φέρεται ως ο πρώτος διδάξας, κατά τον Ρωμαίο αρχιτέκτονα Vitruvius, πιθανόν το 236 π.Χ! Στη συνέχεια υπάρχουν καταγραφές στην Αίγυπτο και την αρχαία Ρώμη, όπου δούλοι ανυψώνουν άρχοντες πάνω σε πλατφόρμες, ενώ αργότερα ανάλογες μηχανές χρησιμοποιήθηκαν στην υπηρεσία του στρατού. Πολλές οι προσπάθειες που μεσολαβούν μέχρι το 1853, όταν ο Elisha Otis σχεδιάζει και κατασκευάζει την πρώτη μηχανή ανύψωσης, αρκετά ασφαλή για μεταφορά ανθρώπων. Είμαστε στην Αμερική του 19ου αιώνα και ένα τέτοιο επίτευγμα δεν θα περνούσε απαρατήρητο, μιας και οι ουρανοξύστες βρίσκονται προ των πυλών και τα ασανσέρ πρέπει να είναι έτοιμα! Τα επόμενα βήματα είναι γοργά, καθώς το 1857 εγκαθίσταται το πρώτο ασανσέρ στη Νέα Υόρκη, το 1880 εμφανίζεται το πρώτο ηλεκτρικό ασανσέρ, το 1882 το υδραυλικό και το 1929 πια, έχουμε το πρώτο οικιακό ασανσέρ.

Κάπως έτσι φτάνουμε στο σήμερα, που οι απαιτήσεις για ασφάλεια, ταχύτητα, ευκολία, αλλά και οικονομία, είναι μεγαλύτερες. Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει. Κατ’ αρχήν, οι σύγχρονοι ανελκυστήρες μπορούν να χαρακτηριστούν ως απόλυτα ασφαλείς. Έχει υπολογιστεί ότι 1 στις 12.000.000 φορές που θα κινηθεί κάποιο ασανσέρ θα παρουσιαστεί μια ανωμαλία ήσσονος σημασίας συνήθως, όπως δυσκολία στο να ανοίξει η πόρτα κτλ. Έτσι ο ανελκυστήρας είναι το ασφαλέστερο ίσως... όχημα!

Μηχανο-λογικά…


Ο θάλαμος ή καμπίνα, είναι το «ορατό» κομμάτι ενός ασανσέρ. Αποτελείται από τα τοιχώματα, το δάπεδο και την οροφή. Τα τοιχώματα και το πάτωμα είναι κατασκευασμένα από λαμαρίνα η οποία μπορεί να επενδύεται εξωτερικά με διάφορα υλικά, όπως αλουμίνιο, φορμάικα, τζάμι, κτλ. Όσον αφορά την οροφή ένα επιπλέον στοιχείο είναι ο φωτισμός. Ο φωτισμός στα ασανσέρ είναι ένα σημαντικό κομμάτι και γίνεται με λαμπτήρες πυράκτωσης (για λίγο ακόμη), λαμπτήρες φθορίου και spots. Οι πόρτες ... Υπάρχουν κι εδώ πόρτες διάφορων τύπων που μπορούμε να διαλέξουμε ανάλογα με τις ανάγκες και το πορτοφόλι μας φυσικά! Αυτόματες και ημιαυτόματες είναι οι πιο συνηθισμένες για έναν οικιακό ανελκυστήρα. Καλό είναι να γνωρίζουμε ότι κάποιες εταιρίες προσφέρουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουμε οι ίδιοι τον θάλαμο της αρεσκίας μας, επιλέγοντας ανάμεσα απο διάφορα υλικά..

Τα ασανσέρ που χρησιμοποιούμε σήμερα χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες. Τα υδραυλικά και τα μηχανικά. Τα υδραυλικά αποτελούν τον νεότερο τύπο που συνεχώς κερδίζει έδαφος σε σχέση με τον «πρόγονό του». Στους υδραυλικούς ανελκυστήρες η κίνησή τους βασίζεται στην ανύψωση ενός εμβόλου που βρίσκεται πίσω ή δίπλα απ’ το θάλαμο, με χρήση λαδιού που έρχεται από μια αντλία. Ο μηχανικός ανελκυστήρας αποτελείται από έναν κινητήρα, που δίνει την κίνηση, τροχαλία και συρματόσχοινα, που προσδίδουν την κίνηση στον θάλαμο, μειωτήρα στροφών, και ένα «φρένο» για το σταμάτημά του.

Crash test


Αν θελήσουμε να κάνουμε μια σύγκριση μεταξύ των δύο τύπων ανελκυστήρα θα καταλήξουμε στα εξής συμπεράσματα. Χρησιμοποιώντας υδραυλικό ανελκυστήρα κάνουμε οικονομία χώρου, καθώς το μηχανοστάσιο δεν είναι απαραίτητο να βρίσκεται πάνω απ το φρεάτιο. Όσον αφορά το κόστος εγκατάστασης, οι κινητήρες που χρησιμοποιούνται σε ένα υδραυλικό σύστημα είναι πολύ μεγαλύτερης ισχύος, συνεπώς το κόστος εγκατάστασης ανεβαίνει σημαντικά. Αυτό βέβαια ίσως να αντισταθμίζεται μακροπρόθεσμα, μια και η κατανάλωση ενέργειας είναι περίπου 10% χαμηλότερη σε σχέση με έναν μηχανικό ανελκυστήρα. Περιβαλλοντικά, ο υδραυλικός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «ο βρώμικος», μια και το λάδι που χρησιμοποιείται για την κίνησή του είναι επιβλαβές για το περιβάλλον. Χρησιμοποιώντας υδραυλικό ανελκυστήρα επιτυγχάνουμε καλύτερη ποιότητα κίνησης, όμως ένας μηχανικός υπερτερεί στις μεγάλες διαδρομές και στην μεγαλύτερη ταχύτητα που μπορεί να επιτύχει. Συμπερασματικά αν και το υδραυλικό ασανσέρ κερδίζει συνεχώς έδαφος, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι το μηχανικό δεν πρόκειται να παραδοθεί αμαχητί!


Παρασκευή Ανδρώνη
Μηχανολόγος