Aρχική | Βοήθεια FAQ | Newsletter | Επικοινωνία
Αρχική / Εικόνα-Ήχος / ΕΙΚΟΝΑ /

Ελεύθερη Αναζήτηση:

Ενδιαφέρομαι για:

Το «βιογραφικό» της τηλεόρασης (2)

/Images/Articles/Television.jpg

Είναι πραγματικά τρελό θα σκεφτεί κανείς, το πόσα πράγματα τελικά πρέπει να ξέρει ώστε να επιλέξει την τηλεόραση για τον μικρό οικιακό του κινηματογράφο. Είναι πραγματικό τρελό, θα υποστηρίξω με τη σειρά μου, να επιλέγει κάποιος άλλος για εσάς, από τη στιγμή που μπορούμε μόνοι μας να μάθουμε και να αποκτήσουμε τη γνώση για κάτι τέτοιο. Ας δούμε λοιπόν τι άλλο πρέπει να προσέξουμε εκτός των χαρακτηριστικών που αναφέραμε στο προηγούμενό μας άρθρο.

 

Πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό της τηλεόρασης είναι οι αναλογίες της οθόνης (aspect ratio). Το "σχήμα" δηλαδή της οθόνης, όπως αυτό περιγράφεται με το κλάσμα του πλάτους διά του ύψους της εικόνας που προβάλλει. Για παράδειγμα, η πλειονότητα των τηλεοράσεων μέχρι σήμερα είχε αναλογίες οθόνης 4:3, δηλαδή "σχήμα" σχεδόν τετράγωνο. Από τα τέλη της δεκαετίας του '90 και μετά άρχισαν να διατίθενται ευρέως στην αγορά οι οθόνες με αναλογίες 16:9 ή widescreen (σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των τηλεοράσεων που πωλούνται είναι αυτής της κατηγορίας). Οι αναλογίες οθόνης στα φιλμ είναι διαφορετικές: ακολουθούν τα πρότυπα του κινηματογράφου και όχι της τηλεόρασης, γι' αυτό και δεν "εφαρμόζουν" απόλυτα στις αναλογίες όλων σχεδόν των τηλεοράσεων που κυκλοφορούν. Έτσι, ενώ ο αριθμός που αντιστοιχεί στην αναλογία 4:3 είναι ο 1.33:1, και ο αντίστοιχος της αναλογίας 16:9 είναι 1.78:1, η εικόνα πάρα πολλών ταινιών είναι αναλογίας 2.35:1, μικρότερη σε ύψος και περισσότερο "στενόμακρη" (εξ ου και οι "μαύρες μπάρες" που υπάρχουν στην εικόνα πολύ μεγάλου ποσοστού των φιλμ σε DVD). Άλλες αναλογίες που μπορεί να συναντήσει κανείς  και αναγράφονται συνήθως στο πίσω μέρος της συσκευασίας των DVD ή των Blu-ray  είναι οι 2.33:1 και 1.85:1.

 

Κάτι ακόμα εξίσου πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε είναι ο λόγος αντίθεσης, ο γνωστός σε όλους όρος «contrast». Στη θεωρία, είναι το κλάσμα που εκφράζει τη διαφορά ανάμεσα στο πιο φωτεινό και το πιο σκοτεινό χρώμα που μπορεί να προβάλλει μία οθόνη. Για παράδειγμα, ο λόγος αντίθεσης του 500:1 σημαίνει ότι το κοντινότερο χρώμα στο μαύρο που μπορεί να απεικονιστεί σε μία συγκεκριμένη τηλεόραση ή monitor είναι 500 φορές πιο σκοτεινό από το κοντινότερο στο λευκό. Eπίσης θεωρητικά, όσο υψηλότερος είναι αυτός ο λόγος αντίθεσης, τόσο λευκότερα είναι τα λευκά και τόσο πιο κοντά στο απόλυτο μαύρο τα μαύρα, κάτι που συνεισφέρει στην προβολή περισσότερο ζωντανών χρωμάτων και ρεαλιστικής εικόνας. Στην πράξη, ωστόσο, ο λόγος αντίθεσης δεν έχει σχέση με τα επίπεδα που ισχυρίζονται οι κατασκευαστές ότι οι οθόνες τους μπορούν να αποδώσουν. Κατά πρώτον, όλες σχεδόν οι εταιρείες έχουν την τάση να υπερβάλλουν όσον αφορά στον ακριβή αριθμό του λόγου αντίθεσης των οθονών τους, παραθέτοντας νούμερα που κινούνται στις δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες "προς ένα", ενώ οι πρακτικές μετρήσεις τα τοποθετούν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. Κατά δεύτερον, τιμές όπως το 10.000:1 και το 15.000:1 μπορεί να ακούγεται πως έχουν μεγάλη διαφορά, ελάχιστοι όμως είναι οι άνθρωποι που μπορούν να την εντοπίσουν σε καθημερινές συνθήκες. Πέραν αυτών, τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές έχουν φροντίσει να θολώσουν ακόμη περισσότερο τα νερά, εφευρίσκοντας όρους όπως τη "στατική αντίθεση" και τη "δυναμική αντίθεση" και υιοθετώντας τη δεύτερη επειδή συνήθως είναι κατά πολύ υψηλότερη. Το γεγονός ότι επιμελώς δεν αποσαφηνίζουν πώς ακριβώς καταλήγουν στα νούμερα που παραθέτουν στα διαφημιστικά τους έντυπα, δεν βοηθά. Με αυτά ως δεδομένα, αξίζει κάποιος απλώς να "έχει στα υπόψιν" το λόγο αντίθεσης ως χαρακτηριστικό όταν συγκρίνει διαφορετικά μοντέλα τηλεοράσεων, αλλά όχι να στηρίζει τις επιλογές του βάσει του τί κάθε κατασκευαστής διατείνεται για τα μοντέλα του. Οι τηλεοράσεις ή οι προβολείς με υψηλότερους λόγους αντίθεσης έχουν περισσότερες πιθανότητες να αποδώσουν ζωντανά χρώματα, αλλά ως εκεί.

 

Για το τέλος άφησα κάποια θα το έλεγα δευτερεύοντα χαρακτηριστικά που μπορεί να μελετήσει κάποιος πριν καταλήξει στο μοντέλο της τηλεόρασης που θέλει. Ένα εξ αυτών η γωνία θέασης που περιγράφει τη γωνία από την οποία μπορεί ο χρήστης να βλέπει το λόγο αντίθεσης της εικόνας να μειώνεται κατά συγκεκριμένο ποσοστό. Η ομοιομορφία απεικόνισης είναι αυτή που εξασφαλίζει την ομοιογένεια στο φωτισμό της οθόνης. H χρωματική πιστότητα περιγράφει την απόκλιση της φωτεινότητας των χρωμάτων από τις στάθμες που ορίζει κάποιο πρότυπο απεικόνισης.  Η απόκλιση αυτή μετριέται με ειδικά όργανα και λογισμικό, ανάλογα με αυτά που χρησιμοποιούνται για τη χρωματική ρύθμιση (καλιμπράρισμα) των οθονών. Η φωτεινότητα ή λαμπρότητα είναι σημαντική, κυρίως όταν ο περιβάλλων φωτισμός είναι πολύ ισχυρός. Τα γεωμετρικά σφάλματα αφορούν αποκλειστικά τις οθόνες CRT και περιγράφουν τις γεωμετρικές παραμορφώσεις στην απεικόνιση. Τέτοια σφάλματα είναι πχ κύκλοι που απεικονίζονται ως ελλείψεις και παραλληλόγραμμα που εμφανίζονται με τραπεζοειδές σχήμα. Στα σφάλματα αυτά συγκαταλέγονται και τα σφάλματα σύγκλισης χρωμάτων. Ο χρόνος απόκρισης είναι ανεξάρτητος του ρυθμού ανανέωσης και περιγράφει το χρόνο που χρειάζεται η οθόνη για να αλλάξει τη φωτεινότητά της από μια συγκεκριμένη στάθμη σε μία άλλη. Μετριέται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου (msec). Όσο μικρότερος είναι τόσο πιο μεγάλη πιστότητα έχουμε στην εικόνα.

 

Εν κατακλείδι αναφέρθησαν λεπτομερώς όλα εκείνα που χρειάζεται κάποιος, για να επιλέξει την τηλεόρασή του σε σχέση με την ποιότητα της εικόνας. Ο σκοπός δεν είναι να χαθούμε στη βιβλιογραφία, αλλά να μάθουμε κάποια άκρως βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα μας εξασφαλίσουν βραδιές στο σπίτι μας εφάμιλλες με αυτές που θα ζούσαμε σε έναν μεγάλο κινηματογράφο.

 

 

Μιχάλης Σαρρής

Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Η/Υ