Aρχική | Βοήθεια FAQ | Newsletter | Επικοινωνία

Ελεύθερη Αναζήτηση:

Ενδιαφέρομαι για:

Πόσο ακριβό είναι το design;

/Images/Articles/achillecastigli.jpg

Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί μια καρέκλα μπορεί να κοστίζει 10.000? ή ακόμη περισσότερο γιατί μπορεί να έχει συλλεκτική αξία; Σίγουρα και τα δύο αυτά γεγονότα είναι άξια μακράς συζήτησης και προβληματισμού.

 

Κατά κανόνα η υψηλή τιμή αντιστοιχεί σε μια πολύ καλή ποιότητα. Άλλοτε η διαφορά είναι στα υλικά, άλλοτε στο τρόπο κατασκευής ενός αντικειμένου και κάποιες φορές και στα δύο. Η αλήθεια είναι ότι τα αντικείμενα του σύγχρονου design είναι φτιαγμένα από υλικά και τεχνολογίες που είναι ένα βήμα μπροστά! Από την άλλη όμως, θα ήταν παράλειψη να μην πούμε πως κάποια από αυτά είναι υπερτιμολογημένα και αποτελούν άπιαστο όνειρο για τη μέση τσέπη.

 

Προσφάτως το πρωτότυπο ενός τραπεζιού, μιας διακεκριμένης αρχιτεκτόνισσας του εξωτερικού, πωλήθηκε σε τιμή που διέθετε έξι ψηφία! Επρόκειτο για ένα προϊόν μοναδικής και όχι μαζικής παραγωγής, από ένα σύγχρονο υλικό και με μια πολύ φουτουριστική και ενδιαφέρουσα φόρμα. Φυσικά δεν απευθυνόταν στο μέσο καταναλωτή, αλλά σε κάποιον που θα το αγόραζε σαν μια επένδυση με συλλεκτική αξία!

 

Την ίδια στιγμή όμως εκατοντάδες οίκοι του εξωτερικού πουλούν μια καρέκλα, μια κανάτα ή ένα τραπέζι, πολλών αντιτύπων, σε τιμή που ξεπερνά το ενοίκιο ενός διαμερίσματος στο κέντρο της Αθήνας!

 

Ένα αντικείμενο design λοιπόν μπορεί να είναι «ακριβό» για κάποιους από τους παρακάτω λόγους:

 

Πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως πίσω από κάθε προϊόν κρύβονται δεκάδες θέσεις εργασίας που πρέπει να πληρωθούν. Η πιο σημαντική, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι του designer. Για να φτάσει ένα τέλειο προϊόν στα χέρια σας, που να έχει όμως και μια ουσιαστική ιδέα πίσω από αυτό, κάποιος σπατάλησε πολλές ώρες και πολύ φαιά ουσία. Το concept, που τόσο εύκολα αναφέρεται από πολλούς σαν να ήταν κάτι απλό, μπορεί να αλλάξει ακόμη και μια καθημερινή καθιερωμένη μας κίνηση. Εδώ θα ήταν καλό να δώσουμε ένα απλό παράδειγμα?

 

Περιγράφοντας σε ένα φίλο μια τηλεφωνική συνομιλία παρατηρήστε τη γλώσσα του σώματος σας. Θα κάνετε πως σηκώνετε και κατεβάζετε ένα ακουστικό τηλεφώνου, ανοίγοντας και κλείνοντας τη σχετική περιγραφή. Μια συμπεριφορά που σας έρχεται αυθόρμητα, γιατί τη γνωρίζετε από τότε που υπάρχετε σχεδόν. Αναρωτηθήκατε όμως πόσο άλλαξε στη σημερινή εποχή με το ασύρματο τηλέφωνο που κλείνει από ένα κουμπί ή έχει ανοιγοκλεινόμενο πορτάκι; Για να αλλάξει αυτή η καθιερωμένη κίνηση σχεδιαστές και τεχνικοί δούλευαν μήνες ίσως και χρόνια?.

 

Έτσι λοιπόν το concept έχει να κάνει με το να σχεδιάσεις κάτι ανατρεπτικό σαν φόρμα, κάτι με χιούμορ, κάτι με δική του πατέντα ή κάτι που να αλλάξει μια συμπεριφορά τετριμμένη μέχρι εκείνη τη στιγμή! Είναι μια διαδικασία που οι σχεδιαστές ακολουθούν για ένα ποτήρι ως και ένα αεροπλάνο!

 

Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν μια καλή πληρωμή του σχεδιαστή. Σε συνάρτηση δε με τη χρήση πρωτοποριακών υλικών και νέων τεχνολογιών για την κατασκευή τους, για παράδειγμα ένας καναπές με laser cut (κοπή με λέιζερ),το κόστος ανεβαίνει.

 

Ένας ακόμη λόγος μπορεί να είναι το «παιχνίδι» στα όρια της τέχνης. Κάποιοι σχεδιαστές, όπως ο Ιταλός Gaetano Pesce, πολλές φορές ακροβατούν μεταξύ τέχνης και design. Σχεδιάζουν αντικείμενα που αποτελούσαν μικρά έργα τέχνης με πολλά χειροποίητα μέρη. Μιλάμε λοιπόν για παραγωγές που κοστίζουν πολύ περισσότερο από ένα απλό, πλήρως βιομηχανοποιημένο, μονόχρωμο τραπέζι. Φυσικά και το ένα και το άλλο έχουν το «κοινό» τους και είναι χρήσιμα το καθένα για διαφορετικό λόγο.

 

Ένας τελευταίος λόγος είναι και η συνήθεια κάποιον οίκων να έχουν εξωφρενικές τιμές για να δημιουργούν την εντύπωση ότι απευθύνονται «στους λίγους». Μέσω λοιπόν ενός αντικειμένου, ειδικά στις μέρες μας,  θεωρείται ότι  «πετυχαίνεις» και ένα αντίστοιχο κοινωνικό status. Πολλές φορές η άποψη αυτή ανεβάζει την τιμή χωρίς ουσιαστικό λόγο.

 

Αντί επιλόγου, ένα παράδειγμα ενός ιταλού σχεδιαστή που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τους ανθρώπους που πραγματικά αγαπούν το design?

 

O Achille Castiglioni εργάστηκε για πολλά χρόνια και τιμήθηκε με πολλά βραβεία, όπως το τιμητικό Compass d?oro! Η λάμπα Arco, που φαίνεται στην εικόνα, φιγουράρει σε όλα τα περιοδικά για το σπίτι! Προτείνεται μάλιστα ως ότι πιο μοντέρνο? Η αλήθεια είναι ότι ο Castiglioni τη σχεδίασε το 1962 για την Flos! Είναι ένα ζωντανό παράδειγμα του διαχρονικού design που αξίζει και το κάτι παραπάνω στην τιμή!

 

 

Κυριακίδου Έλσα

Designer

 

 

Η εικόνα είναι από το: www.achillecastiglioni.it