Aρχική | Βοήθεια FAQ | Newsletter | Επικοινωνία

Ελεύθερη Αναζήτηση:

Ενδιαφέρομαι για:

Παλιές τεχνικές του σήμερα

/Images/Articles/ΒΙΤΡΩ_3.jpg
/Images/Articles/FUSING_GLASS_1.jpg
/Images/Articles/FUSING_GLASS_2.jpg
/Images/Articles/FUSING_GLASS_3.jpg
/Images/Articles/FUSING_GLASS_4.jpg
/Images/Articles/ΒΙΤΡΩ_2.jpg
/Images/Articles/ΒΙΤΡΩ.jpg
/Images/Articles/ΙΝΤΑΡΣΙΑ_2.jpg
/Images/Articles/ΙΝΤΑΡΣΙΑ.jpg
/Images/Articles/ΥΑΛΟΤΕΧΝΙΑ_2.jpg
/Images/Articles/ΥΑΛΟΤΕΧΝΙΑ_3.jpg
/Images/Articles/ΥΑΛΟΤΕΧΝΙΑ.jpg
/Images/Articles/ΨΗΦΙΔΩΤΟ_2.jpg
/Images/Articles/ΨΗΦΙΔΩΤΟ.jpg

Οι παραδοσιακές τεχνικές κρατούν ζωντανές μνήμες και αναδύουν μια ελκυστική γοητεία, στην οποία δεν μπορεί να αντισταθεί κανένα σπίτι με προσιτό κοινωνικό status. Η πραγματικότητα είναι πως η επεξεργασία των φυσικών υλικών (γυαλί, πέτρα, ξύλο κ.α.) συγκινεί τους πραγματικά εκλεκτικούς και όχι μόνο! Πολλές λοιπόν είναι οι τεχνικές που έρχονται από το παρελθόν στο παρόν, για να μας παροτρύνουν σε ένα αέναο πολιτισμικό παιχνίδι: Το βιτρό (vitraux), η υαλογραφία (πλέον και το fusing glass), η ψηφιδογραφία και η μαρκετερί (mar-queterie)/Ιντάρσια (intarsia), είναι οι πιο γνωστές, αλλά καθόλου τετριμμένες. Η καθεμία από αυτές προσδίδει διαφορετικό στυλ και χαρακτήρα στο χώρο που θα τοποθετηθεί, χωρίς να τον περιορίζει αισθητικά.

 

Το βιτρώ είναι μια ιδιαίτερη τεχνική που ασκεί μεγάλη γοητεία λόγω του διπλού του χαρακτήρα. Κατασκευές που περιλαμβάνουν τμήματα με βιτρώ συνήθως τοποθετούνται σε σημεία του χώρου από όπου μπορεί το φώς (τεχνητό ή φυσικό) να φιλτράρεται μέσα από τη γυάλινη επιφάνειά τους. Τότε το φως αναδεικνύει και διαχέει τα χρώματα που το συνθέτουν, δίνοντας μια νέα διάσταση. Πολλοί ταυτίζουν το βιτρώ με την υαλογραφία, όμως είναι δυο ξεχωριστά πράγματα. Η σύγχυση αυτή δημιουργήθηκε την εποχή του Μεσαίωνα, τότε που υπήρξε η μεγαλύτερη άνθιση των συγκεκριμένων τεχνών. Εκείνη όμως την εποχή οι τεχνίτες δούλευαν μιξάροντας, γιατί τα μέσα ήταν περιορισμένα…

 

Όμως το βιτρώ ως τέχνη έχει αρκετούς περιορισμούς, γι’ αυτό θεωρείται πιο ιδιαίτερο σε σχέση με άλλους τρόπους επεξεργασίας του γυαλιού. Ουσιαστικά είναι η τεχνική με την οποία μπορούμε να αναπαράγουμε αφαιρετικά ένα οργανικό σχέδιο εμπνευσμένο από τη φύση, τη θάλασσα, το ανθρώπινο σώμα ή ένα γεωμετρικό – κονστρουκτιβιστικό θέμα. Η όλη κατασκευή στηρίζεται σε ένα πατρόν βάση του οποίου γίνεται η κοπή των γυάλινων τεμαχίων, από διαφορετικής ποιότητας γυαλιά. Οι ενώσεις μεταξύ των διαφορετικών τεμαχίων έχουν και αυτές ουσιαστικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα, γι’ αυτό και πατινάρονται. Επίσης το βιτρώ δίνει τη δυνατότητα τρισδιάστατων κατασκευών: από θεματικές βάσεις για ρεσό, βάζα κ.α. διακοσμητικά, μέχρι τραπέζια, καπέλα φωτιστικών, πόρτες, παράθυρα ή σε σταθερά τμήματα αυτών, παραβάν, διαχωριστικά, lightboxes κ.α.

 

Η υαλογραφία από την άλλη είναι μια εικαστική τεχνική, με την οποία μπορούμε να ζωγραφίσουμε πάνω σε μια ή περισσότερες επιφάνειες γυαλιού (π.χ. βιτρώ) με σμαλτοχρώματα. Την εμφάνισή της ως τέχνη την έκανε πολλούς αιώνες πριν, στην αρχαία Αίγυπτο και Μεσοποταμία, όπου βρέθηκαν δείγματα ζωγραφικών εφαρμογών σε γυαλί. Βέβαια η σύγχρονη τεχνική της υαλογραφίας απευθύνεται συνήθως σε επιφάνειες γυαλιού που μπορούν να ενταχθούν σε πλαίσια για να διακοσμήσουν βιτρίνες ντουλαπιών, μεσόθυρες, πορτάκια σε ηλεκτρολογικούς πίνακες, αλλά και διακοσμητικά αντικείμενα. Ενώ το τελικό αποτέλεσμα μπορεί εύκολα να μιμηθεί αυτό του βιτρό, για να δείξει πιο ξεχωριστό.

 

Μια ακόμα τεχνική που στηρίζεται σε παλαιότερες είναι το Fusing Glass, δηλαδή το ψημένο γυαλί. Αποτελεί μια ιδιαίτερη μέθοδο χωρίς πολλούς περιορισμούς και διαμορφώνεται από διαφορετικά κομμάτια γυαλιού που κόβονται σε διάφορα σχήματα για να αποτελέσουν ένα κολάζ σχηματικών εικόνων. Μετά ψήνονται όλα μαζί σε ειδικούς φούρνους που ρευστοποιούν το γυαλί για να γίνει μια μάζα. Εφαρμογές της συγκεκριμένης τεχνικής μπορούμε να δούμε σε πλαίσια καθρεφτών, διακοσμητικά πλακάκια, υαλότουβλα, εξώθυρες, γυάλινες οροφές κ.α.

 

Το ψηφιδωτό πάλι είναι μια τέχνη που συνδυάζεται συχνά τόσο με την διακοσμητική όσο και με την αρχιτεκτονική. Οι ρίζες του εντοπίζονται πολλούς αιώνες πριν, στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μικρά Ασία, ενώ αναπτύχθηκε ιδιαίτερα κατά τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Αναλόγως με τη χρήση – θέση του στο χώρο, τροποποιείται η μέθοδος παραγωγής του ψηφιδωτού και χρησιμοποιούνται ανάλογα συνδετικά κονιάματα. Οι ψηφίδες μπορεί να είναι από φυσικά πετρώματα, όστρακα, πορσελάνη, παλιά όμορφα πλακάκια, κεραμικό, γυαλί, συνθετικό ή μέταλλο. Η θεματολογία επίσης ποικίλλει, κάποια ψηφιδωτά αποτελούν αντίγραφα άλλων έργων και άλλα είναι αυτοσχέδιες κατασκευές. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που μπορεί να αναδείξει το τελικό αποτέλεσμα είναι η σωστή και ομοιόμορφη αρμολόγηση, καθώς και η κατάλληλη επιλογή των χρωμάτων. Οι θέσεις που μπορούν να έχουν τα ψηφιδωτά σε μια σύγχρονη κατοικία, μπορεί να είναι ως φορητές εικόνες, σε τμήματα τοίχων (π.χ. ως λιστέλα) και δαπέδων, σε επιφάνειες επίπλων, σε πλαίσια καθρεφτών κ.α.

 

Τέλος η πολυτελής Αναγεννησιακή τεχνική της Ιντάρσια έθεσε τον 14ο αιώνα τις βάσεις για την εξέλιξη της μαρκετερί. Με τη συγκεκριμένη τεχνική επεξεργάζονταν οι τεχνίτες ξύλινες επιφάνειες βάση προσχεδίου. Έτσι γινόταν η τμηματική αφαίρεση της επιφάνειας, την οποία έπειτα αντικαθιστούσαν με κομμάτια από φίλντισι, μέταλλο, κόκκαλο, πολύτιμους λίθους και ξύλο, ενώ κάλυπταν τους αρμούς με χρωματιστή κόλλα για να τονίσουν περισσότερο τα σχέδια. Στις μέρες μας η χρήση των υλικών είναι ελλιπής και περιορίζεται στη χρήση καπλαμάδων από πολύτιμα ξύλα, σε φίλντισι, μάρμαρο και σε σπάνιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται κόκκαλο και φύλλα μπρούτζου. Μάλιστα τη μαρκετερί χρησιμοποιούν πολλοί Ελληνικοί και Ευρωπαϊκοί οίκοι επενδύσεων και επίπλου, για να διακοσμήσουν ξεχωριστές επιφάνειες σε δάπεδα, ξυλεπενδύσεις οροφών και τοίχων, καρέκλες, τραπέζια, πόρτες ντουλαπιών, μεσόθυρες, σεκρετέρ κ.α.

 

Εντούτοις όποια και να είναι η τεχνική που θα σας γοητεύσει, σκεφτείτε να μην την περιορίσετε σε ένα σημείο του χώρου, αλλά τολμήστε να την επαναλάβετε ρυθμικά τουλάχιστον σε ένα ακόμη σημείο, ώστε να στολιστεί το σπίτι και να μη φανεί φοβισμένο το αποτέλεσμα. Συγκρατήστε επίσης πως οι παραπάνω τεχνικές δεν ταιριάζουν σε ένα σπίτι με αποκλειστικά κλασσικό χαρακτήρα, αλλά μπορούν να υπάρξουν σε mix ‘n’ match καταστάσεις ή ακόμα όταν η θεματολογία τους ακολουθεί τις σύγχρονες εκφάνσεις, μπορούν να ταιριάξουν περίφημα σε νεοκλασικές, ethnic και μοντερνιστικές κατοικίες.

 

 

ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ

ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ Τ.Ε.Ι.